Przyszłość czy teraźniejszość? Poznaj perspektywę Fiata.
Koncept elektrycznego samochodu użytkowego, nawiązujący do kompaktowych crossoverów, stawia na pierwszym miejscu elektryczną i zrównoważoną mobilność przy zerowej emisji szkodliwych gazów. Jego kluczową cechą jest podłoga, która pozwala pomieścić do czterech akumulatorów. Każdy moduł ma zasięg 100 km, zaś piąty znajduje się między przednimi i tylnymi siedzeniami, co dodatkowo zwiększa jego zakres możliwości.
W 2020 roku Fiat wprowadził na rynek w pełni elektryczny model 500e, który miał na celu zrewolucjonizowanie miejskiego transportu.
Podróż w stronę elektrycznej przyszłości
Rozmawiając o samochodach elektrycznych, naturalnie kierujemy nasze myśli ku przyszłości. Wiele krajów coraz bardziej wierzy w zalety tego typu pojazdów i oferuje programy motywujące do ich zakupu. Dzięki nowoczesnym i mocnym bateriom samochody elektryczne mają zerowy wpływ na zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem węgla. Co więcej, ich silniki nie emitują hałasu. Aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym, wprowadzono również obowiązek wyposażania pojazdów elektrycznych w syntezatory dźwięku. Zalicza się je do kategorii BEV (Battery Electric Vehicles), ponieważ korzystają wyłącznie z akumulatorów, które można naładować za pomocą publicznej sieci energetycznej lub prywatnych stacji ładowania.
Czas ładowania może się znacznie różnić w zależności od typu akumulatora, metody ładowania i pojemności baterii.
Samochody elektryczne: nie tylko dla środowiska.
Dostęp do obszarów o ograniczonym ruchu
Jako pojazdy bezemisyjne, samochody elektryczne mają bezpłatny dostęp do obszarów miejskich. W każdym przypadku należy jednak złożyć stosowny wniosek o pozwolenie od samorządu lokalnego.
Zmniejszone koszty paliwa
Ładowanie elektryczne jest znacznie tańsze niż jakiekolwiek paliwo. Co więcej, proces ładowania można również przeprowadzić w domu.
Łatwość prowadzenia pojazdu
Dzięki płynnemu przyspieszeniu samochód elektryczny jest idealny do jazdy w warunkach miejskich.
Konserwacja
Mechanika samochodów elektrycznych, od silnika do skrzyni biegów, jest znacznie prostsza niż w tradycyjnym samochodzie, ponieważ zawiera mniej elementów i mniej płynów do uzupełnienia.
Koszty i czas ładowania.
Czas ładowania baterii w samochodach elektrycznych zależy od wielu czynników, takich jak pojemność baterii, moc ładowania (KW) oraz maksymalna moc ładowarki pojazdu. Jednym z głównych wyzwań dla producentów samochodów jest badanie i rozwój akumulatorów umożliwiających dłuższy zasięg i szybkie ładowanie. Nowoczesne pojazdy elektryczne wykorzystują głównie akumulatory litowo-jonowe (Li), które znane są ze swojej trwałości.
Ładowanie na publicznych stacjach oferuje różne metody płatności, takie jak stała miesięczna subskrypcja lub opłata za korzystanie, a także koszty sesji ustalane przez operatora lub dostawcę usług e-mobilności (e-MSP). Ładowanie w domu można przeprowadzić za pomocą dedykowanego urządzenia (Wallbox) lub standardowego gniazdka elektrycznego. W tym przypadku koszty mogą się różnić w zależności od wymagań mocy i dostawcy energii elektrycznej. Co więcej, klienci mogą zdecydować się na instalację dodatkowego licznika, który służy do osobnego monitorowania kosztów energii zużytej na ładowanie.
Ładowanie na wyciągnięcie ręki
Czas ładowania samochodów elektrycznych zależy od pojemności baterii, mocy ładowania (kW) oraz maksymalnej mocy ładowarki pojazdu.
Najprostszym i najbardziej powszechnym sposobem ładowania samochodu elektrycznego jest podłączenie go do zwykłej sieci elektrycznej. Aby uzyskać szybsze metody, właściciel musi mieć dostęp do stacji ładowania lub urządzenia Wallbox, które można zainstalować w domu lub w miejscu pracy. Znajdujące się w strategicznych lokalizacjach miasta stacje oferują wysoką moc znamionową od 50 do 350 kW, a proces ładowania odbywa się za pomocą prądu zmiennego (kable w trybie 2 i 3) lub prądu stałego (kabel w trybie 4). Czasy ładowania mogą różnić się od kilku minut do kilku godzin, w zależności od pojemności baterii pojazdu, mocy punktu ładowania oraz czynników zewnętrznych, takich jak temperatura czy stopień zużycia baterii.